Instytuty i współpraca

Europejski Instytut Zarządzania Kompetencjami Kluczowymi i Menadżerskimi

Misją Instytutu jest przekazywanie wiedzy ekonomicznej, społecznej, humanistycznej i prawnej oraz przygotowanie studentów do wykonywania funkcji menedżerskich i zadań zawodowych w przedsiębiorstwach przemysłowych, zakładach produkcyjnych, centrach logistycznych i urzędach .Przykładamy dużą wagę do kształcenia praktycznego, które jest ściśle związane z wykorzystaniem umiejętności i wiedzy wyniesionej z zajęć.

Uczelnia prowadzi działania na rynku globalnym, współpracując z przedstawicielami świata nauki oraz praktykami zarządzania i oferując swoim klientom usługi najwyższej klasy specjalistów zajmujących się problematyką menadżerską w biznesie, administracji publicznej i sektorze ochrony zdrowia.

Specjalizujemy się w zagadnieniach zarządzania kapitałem intelektualnym, zarządzania jakością, zarządzania zasobami ludzkimi i zarządzania wartością, zapewniając – w ramach naszej oferty konsultingowej – dostęp do wiedzy i doświadczenia ekspertów z Polski i zagranicy. Zajmujemy się ponadto usługami z zakresu komunikacji społecznej, marketingu i public relations, jak również usługami szkoleniowymi i naukowo-badawczymi (badania opinii publicznej, badania rynków, badania struktury organizacyjnej etc.).

……………………………………….
„Kompetencje kluczowe” stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia. Zostały one ustanowione zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
Ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:
1) Porozumiewanie si ę w języku ojczystym – porozumiewanie się w języku ojczystym to zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie oraz językowej interakcji w odpowiedniej i kreatywnej formie w pełnym zakresie kontekstów społecznych i kulturowych w edukacji i szkoleniu, pracy, domu i czasie wolnym.
2) Porozumiewanie si ę w językach obcych – porozumiewanie się w obcych językach opiera się na zdolności do rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych i kulturalnych w zależności od chęci lub potrzeb danej osoby.
3) Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne – kompetencje matematyczne obejmują umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji. Kompetencje matematyczne obejmują zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia (myślenie logiczne i przestrzenne) oraz prezentacji (wzory, modele, konstrukty, wykresy, tabele). Kompetencje naukowe odnoszą się do zdolności i chęci wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania świata przyrody, w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach. Za kompetencje techniczne uznaje się stosowanie tej wiedzy i metodologii w odpowiedzi na postrzegane potrzeby lub pragnienia ludzi.
4) Kompetencje informatyczne – kompetencje informatyczne obejmują umiejętne i krytyczne wykorzystywanie technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w pracy, rozrywce i porozumiewaniu się. Opierają się one na podstawowych umiejętnościach: wykorzystywania komputerów do uzyskiwania, oceny, przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji oraz do porozumiewania się i uczestnictwa w sieciach współpracy za pośrednictwem Internetu.
5) Umiejętność uczenia się – to zdolność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się, w tym poprzez efektywne zarządzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Kompetencja ta obejmuje świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb w tym zakresie, identyfikowanie dostępnych możliwości oraz zdolność pokonywania przeszkód w celu osiągnięcia powodzenia w uczeniu się. Umiejętność uczenia się pozwala osobom nabyć umiejętność korzystania z wcześniejszych doświadczeń w uczeniu się i ogólnych doświadczeń życiowych w celu wykorzystywania i stosowania wiedzy i umiejętności w różnorodnych kontekstach – w domu, w pracy, a także w edukacji i szkoleniu.
6) Kompetencje społeczne i obywatelskie – są to kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe obejmujące pełny zakres zachowań przygotowujących osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym, szczególnie w społeczeństwach charakteryzujących się coraz większą różnorodnością, a także rozwiązywania konfliktów w razie potrzeby. Kompetencje obywatelskie przygotowują osoby do pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim w oparciu o znajomość pojęć i struktur społecznych i politycznych oraz poczuwanie się do aktywnego i demokratycznego uczestnictwa.
7) Inicjatywność i przedsiębiorczość – inicjatywność i przedsiębiorczość oznaczają zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn. Obejmują one kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, a także zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów.
8) Świadomość i ekspresja kulturalna – Docenianie znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, w tym muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych.
……………………………………….
„Kompetencje Menadżerskie”
Dlaczego trzeba rozwijać kompetencje menadżerskie?

 INWESTYCJA W KARIERĘ – pozwoli iść do przodu w wybranym zawodzie, ułatwi kontakty w relacjach osobistych. Kompetencje menadżerskie można wykorzystywać na wielu ścieżkach kariery. Kompetencje menadżerskie nie dezaktualizują się w przeciwieństwie do kompetencji twardych, które zmieniają się w przypadku, gdy zmienia się technologia lub metodologia.

 WYRÓŻNIENIE SIĘ – rozwijając KM wyróżnimy się spośród innych kandydatów. Można stwierdzić, że jest się specjalistą, jednak trzeba tą wiedzę komuś sprzedać. Dyplomy i certyfikaty będą się liczyły tylko wówczas, gdy przekonasz przyszłego pracodawcę, że rozwiążesz jego problemy i dostarczysz wartości dodanej jego firmie.

 BUDUWANIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ – wysoka pozycja na wewnętrznym rynku pracy. Organizacje często korzystają z rekrutacji wewnętrznych przy obsadzaniu stanowisk kierowniczych i specjalistycznych. Gdy posiadasz autorytet wśród współpracowników, gdy pełnisz rolę lidera, nawet nieformalnego, gdy świetnie sobie radzisz z trudnymi klientami. Ponadto duże firmy tworzą tzw. programy zarządzania talentami, do których kwalifikują pracowników, których kompetencje społeczne są oceniane wysoko. Muszą oni otrzymać również pozytywne opinie od swoich współpracowników i przełożonych. Grupa talentów tworzy tzw. potencjał firmy, która w przyszłości zamierza powierzyć im role przywódcze. Będąc w grupie talentów można liczyć, że firma będzie inwestowała w rozwój poprzez szkolenia, coaching i mentoring.

 WSPIERASZ SWÓJ ROZWÓJ – rozwijając KM stajesz się bardziej elastyczny. Większość umiejętności jak komunikacja, negocjacje, rozwiązywanie problemów, umiejętność twórczego myślenia są potrzebne nie tylko na ścieżce kariery, ale również w innych obszarach życia. Budując kompetencje wspierasz nie tylko swój rozwój zawodowy, ale także osobisty.

Kompetencje menadżerskie posiadają trzy aspekty:

 Poznawczy – oznacza, że wiesz po co i w jakich sytuacjach daną kompetencję stosować.
 Motywacyjny – oznacza, że chcesz stosować daną kompetencję (masz wewnętrzną motywację, żeby ją wykorzystywać).
 Behawioralny – oznacza, że wiesz, jakie zachowania składają się na daną kompetencję.

Różnica pomiędzy wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami:

 Wiedza to informacje, których trzeba się nauczyć, aby móc wykonywać daną pracę.

 Umiejętności to zastosowanie tej wiedzy w praktyce do określonego celu.

 Kompetencje to zastosowanie tej umiejętności w taki sposób, aby praca była wykonana zgodnie z określonymi standardami. Co więcej, taka kompetencja będzie dokładnie zdefiniowana oraz będzie zawierała szereg kryteriów, według których dana praca powinna być wykonana.

Istnieją cztery poziomy ROZWOJU:.

 Nieświadoma kompetencja – oznacza, że nie wiesz, czy istnieją jakieś szczegółowe kompetencje, które są konieczne do wykonania zadania i nie potrafisz ich w ogóle nazwać.
 Świadoma niekompetencja – ten etap ma miejsce wówczas, gdy stajesz przed zadaniem do wykonania i uświadamiasz sobie, że czegoś nie potrafisz.
 Świadoma kompetencja – skupiasz się na wykonywaniu zadania, uczysz się nowych informacji, co przyspiesza jego wykonanie i zmniejsza liczbę błędów. Musisz jednak skupić uwagę i włożyć pewien wysiłek, żeby je zrealizować.
 Świadoma niekompetencja – na tym etapie praca jest już wykonywana automatycznie i w mniejszym stopniu wymaga Twojej świadomej kontroli.

LISTA KLUCZOWYCH KOMPETENCJI MENADŻERSKICH

Komunikacja interpersonalna
Jedną z najważniejszych kompetencji miękkich jest umiejętność komunikowania się z innymi: ze współpracownikami, kolegami, przełożonymi i podwładnymi oraz klientami. Oznacza to, że musisz się upewnić czy zostałeś dobrze zrozumiany, jak również wiedzieć jak przekazać trudne informacje, żeby poradzić sobie z konfliktem oraz jak unikać barier komunikacji. Tego możesz właśnie nauczyć się na szkoleniu z komunikacji. Ponadto po zakończeniu treningu lub warsztatu będziesz rozumiał dynamikę komunikacji międzyludzkiej. Nauczysz się, jak panować nad językiem ciała. Rozwiniesz również umiejętność aktywnego słuchania, która jest niezbędna nie tylko w relacjach zawodowych, ale również osobistych.

Trening asertywności
Udział w treningu asertywności umożliwi Ci skuteczniejsze realizowanie swoich potrzeb i interesów. Zwiększysz pewność siebie i wiarę we własne siły. Będziesz lepiej radził sobie z agresją i manipulacją ze strony innych. Dowiesz się, jak radzić sobie z negatywnymi ocenami, jak mówić „nie” oraz jak przyjmować i wyrażać konstruktywną krytykę. Trening asertywności jest niezbędny dla osób, które planują pracować na stanowiskach, gdzie wymagany jest ciągły kontakt z klientami.

Networking – budowanie sieci relacji
To szkolenie wybierz, jeżeli planujesz pracować sprzedaży, ale nie tylko. Budowanie sieci relacji to gwarancja utrzymania się na rynku pracy. Polecane również dla osób nieśmiałych, które obawiają się rozpoczynać rozmowę. Umiejętność budowania sieci relacji pozwoli Ci osiągnąć Twoje cele zawodowe. Na szkoleniu dowiesz się nie tylko jak budować trwałe i satysfakcjonujące relacje zawodowe, ale również jak budować zaufanie. Nauczysz się jak wykorzystywać do tego celu pytania otwarte oraz jak szukać wspólnych pól zainteresowań z Twoim rozmówcą.

Zarządzanie stresem
Umiejętność panowania nad swoimi nerwami w sytuacjach zawodowych jest niezbędna. Pracodawcy szukają osób opanowanych, które potrafią być samodzielne i radzić sobie w trudnych sytuacjach. Na szkoleniu z zarządzania stresem dowiesz się, jakie mechanizmy obronne uruchamiasz podczas stresujących wydarzeń i jaki mogą one mieć wpływ na to, jak interpretujesz daną sytuację i jak na nią reagujesz. Na szkoleniu dowiesz się, jak panować nad swoimi nerwami, jak radzić sobie z gniewem i złością, wykorzystując metody poznawcze. Ponadto poznasz wiele technik radzenia sobie ze stresem jak: relaksacja, wizualizacja czy też trening autogenny.

Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
Konieczność wystąpienia publicznego wzbudza ogromny lęk u większości ludzi. Na szkoleniu z autoprezentacji dowiesz się:
  Jak wykorzystywać i kontrolować mowę ciała,
  Jak modulować swój głos,
  Jak stosować chwyty retorycznych,
  Jak konstruować poprawną wypowiedź,
  Jak odpowiednio argumentować.

Wywieranie wpływu
Na szkoleniu z wywierania wpływu rozwiniesz umiejętność przekonywania i perswazji oraz poznasz skuteczne sposoby oddziaływania na innych ludzi. Dowiesz się jak świadomie kreować sympatię, jak wzbudzać zainteresowanie innych oraz w jaki sposób osiągnąć zamierzony efekt. Poznasz reguły, które są obecne w relacjach między ludzkich jak np. regułę wzajemności czy też konsekwencji. Dowiesz się, jak zasady przyjaznej komunikacji pozwolą Ci budować własny autorytet i zdobywać zaufanie.

Trening rozwiązywania problemów i twórczego myślenia
Umiejętności rozwiązywania problemów jest cechą kreatywnej jednostki, która potrafi nie tylko rozpoznawać problemy, ale szukać dla nich rozwiązań i je skutecznie zastosować. Na treningu dowiesz się, dlaczego warto uruchamiać myślenie poza schematami i nie bać się podejmowania ryzyka. Nauczysz się wielu kreatywnych technik, które umożliwią Ci realizację zadań zawodowych.

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej
Zdobycie pracy jest kluczową kwestią na ścieżce kariery i dużą zmianą w życiu. Szkolenia przygotowują Cię do rozmowy kwalifikacyjnej:
 Poznasz techniki prowadzenia rozmów przez profesjonalnych rekruterów,
 Dowiesz się, jak wykorzystać komunikację niewerbalną,
 Nauczysz się, jak pokonać zdenerwowanie i stres,
 Dowiesz się, jak odpowiadać na pytania, żeby pokazać swoje kompetencje w jak najlepszym świetle.

Współpraca w zespole
Współpraca w zespole oznacza umiejętność pracy przy realizacji zadań wraz z innymi członkami zespołu, efektywną komunikację, budowanie zaufania, oferowania wsparcia. Na szkoleniu z tego obszaru dowiesz się, jaką rolę pełnisz pracując w grupie, jak budzić ducha zespołu oraz jak angażować się w realizację zadań, aby wykonywać je na czas. Dowiesz się, dlaczego podejmowanie inicjatywy w zespole jest ważne i jak przyjmować punkty widzenia innych członków. Poznasz techniki radzenia sobie z konfliktem grupowym oraz w jaki sposób wyrażać i przyjmować krytykę.

Zarządzanie czasem
Umiejętność zarządzania czasem oznacza większą efektywność osobistą. Na szkoleniu z zarządzania czasem nauczysz się bardziej ekonomiczne planować swoje działania oraz wyznaczać cele i priorytety. Poznasz techniki organizowania czasu i zasady zarządzania czasem. Dowiesz się, jakie cechy osobowości utrudniają Ci bardziej efektywne zachowanie. Nauczysz się kierować samym sobą tak, aby czas, który masz do dyspozycji zarówno życiu zawodowym i osobistym, był wykorzystany przez Ciebie optymalnie.
………………………………………………….
Kluczowym Partnerem Instytutu jest: SKILLHUB.EDUCATION